Fotoverslag van Bootreis naar Farne

Vrijdag direct na de middag in opperbeste stemming en met prachtig weer vertrokken richting IJmuiden voor onze overtocht naar Newcastle. Bij de ingang van de terminal werden we opgewacht door Marko Oudenaarden van Delta Safari.
Met onze paspoorten paraat konden we meteen zonder wachtrij inchecken.
Aan boord gingen we op zoek naar onze hut.
De heren hadden een hut met 2 stapelbedden, wij konden gelukkig onze kont wèl keren en hadden zelfs een bankje voor onze koffers, wat een mazzel!
Daarna gezellig naar het zonnedek voor ons 1e drankje aan boord en in afwachting van de afvaart.
Om half 8 konden we na een korte uiteenzetting over de excursie door Delta Safari aanschuiven aan het buffet voor een prima maaltijd met ruime keuze, dus voor elk wat wils.
In de bar met live muziek sloten we deze gezellige en zonnige dag af met een paar lekkere drankjes en gingen we op zoek naar onze hut. Wie ons had zien lopen had waarschijnlijk gedacht dat we een borreltje teveel op hadden, maar dat kwam alleen door het schommelen van het schip (gelukkig niemand zeeziek).
Na een uitgebreid ontbijt en wat sightseeing aan boord arriveerden we rond 10 uur in Newcastle. De bus stond al klaar en na een uurtje genieten van het heuvelachtige Engelse landschap kwamen we aan in Seahouses.
Om kwart voor 12 lag onze catamaran gereed voor het uiteindelijke doel van ons tripje, het bezichtigen van de Farne Eilanden en het fotograferen van vooral de schattige papagaaiduikers. Maar ook zeekoeten, alken, Noordse sterns, kuifaalscholvers, gewone aalscholvers, eenden en meeuwen zagen we volop.
Bij de achterste eilanden konden we ook mooie plaatjes schieten van grijze zeehonden die lagen te zonnen op de kliffen en natuurlijk van het mooie landschap met vuurtoren etc.
Scherpe foto's maken was wel een èchte uitdaging vanwege het geschommel van de catamaran op de golven, maar uiteindelijk is het al een belevenis om al die prachtige vogels in hun natuurlijke habitat te mogen aanschouwen.
Na terugkomst in Seahouses nog even snel een Quinness in de kroeg voor de mannen.
De dames uiteraard de souvenirwinkel in en een ijsje scoren in de haven om vervolgens niet te weten waar de bus komt. Maar de taxi waarmee de mannen ons dreigden was gelukkig niet nodig, ze hebben netjes nog even op ons gewacht.
Om 16.00 uur weer mooi op tijd aan boord van het schip voor de terugreis.
Na een uurtje relaxen, een heerlijk laat diner en een afzakkertje in de nightclub doken we onze hut weer in om de volgende ochtend fris en monter aan het ontbijt te verschijnen.
Stefan moest nog even afscheid nemen van zijn 'date', een alleraardigst oud dametje van in de 80 met wit overeind staand kroeshaar dat met hem een prosecco had gedronken en wij allemaal van de gidsen van Delta Safari.
Rond half 11 vertrokken we op wederom een heerlijke zonnige dag vanuit IJmuiden huiswaarts en kunnen we terugblikken op een fantastisch en gezellig uitstapje naar de Farne Eilanden.
Met dank voor de gezelligheid aan de deelnemers: Paul (ook voor de perfecte organisatie), Harrie, Johan, Stefan, Marij en Helmy.

Dank aan Helmy voor dit leuke verslag.